Biuro podróży

Biuro podróży – co zrobić gdy biuro podróży upadnie?

Niestety zdarzają się sytuacje, kiedy organizator wycieczki ogłasza bankructwo. Co w takiej sytuacji najlepiej zrobić? Do kogo najlepiej zadzwonić? Jak bezpiecznie i bez dodatkowych kosztów wrócić do domu? A co ważniejsze, czy w takiej sytuacji możesz liczyć na zwrot poniesionych kosztów? A jeżeli tak, to jak się o nie starać?

Co zrobić gdy biuro podróży upadnie?

Dla wielu z nas wyjazdy z biurem podróży to duża oszczędność czasu, a także pieniędzy. Nie trzeba tracić wolego czasu na załatwianie formalności. Jedyne co do nas należy, to wybranie kierunku, a także formy wypoczynku. Reszta zostawiona jest osobom wykwalifikowanym, a także profesjonalistom, którzy doskonale widzą co należy robić dalej. Czasem jednak wszystko legnie w gruzach. Niestety zdarzają się takie sytuacje, kiedy biuro, któremu zaufaliśmy ogłasza bankructwo, a wtedy wakacje zamieniają się w walkę o przetrwanie. Co należy zrobić w takiej sytuacji?

Biuro podróży – pamiętaj, że prawo jest po Twojej stronie

Nie wiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale zgodnie z przepisami, jakie obowiązują każdy organizator wycieczek powinien posiadać polisę lub też gwarancję bankową, która ma za zadanie zabezpieczyć klientów na wypadek bankructwa. Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji, to w pierwszej kolejności uruchamiane są fundusze, które wypłacane są przez urząd marszałkowski właściwy, a trafiają one do siedziby touroperatora i wykorzystywane są one na sfinansowanie powrotu to domu osób, które w czasie bankructwa już rozpoczęły swoje swój urlop.

Pozostałe środki wykorzystywane są na pokrycie roszczenia, które zostaną wniesione w związku z niezrealizowanymi wyjazdami. Jeszcze do niedawna był to ogromny problem, ponieważ na ten cel nie wystarczało już środków. Jednak pod koniec 2016 roku powstał Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Jest to filar zabezpieczeń przed niewypłacalnością biura podróży. Każdy organizator wycieczek zobowiązany jest wpłacać składki raz na miesiąc do tego funduszu. Jeżeli biuro podróży tego nie robi, to najczęściej jest wykreślane z rejestru i ma zakaz sprzedaży jakiejkolwiek wycieczki przez kolejne trzy lata. Fundusze, które zostały zgromadzone ze składek, są uruchamiane jeżeli pieniądze z polisy ubezpieczeniowej firmy zostały już wykorzystane.

Jak wrócić do domu – bankructwo biura podróży

Jeżeli na wyjeździe zostanie wam dostarczona informacja o bankructwie biura podróży, to warto poszukać pomocy u rezydenta. Doskonałym rozwiązaniem będzie nawiązanie kontaktu z urzędem marszałkowskim województwa, w którym znajduje się siedziba touroperatora. Warto wiedzieć, że to marszałek jest zobowiązany ustawowo do zorganizowania powrotu klientów do kraju po upadku biura podróży. Co więcej każdemu przysługuje zwrot kosztów niewykorzystanej części wyjazdu.